HTML

Honnan is tudhatnánk?

Jehova tanúiról, amilyennek megismertem a Szervezetet.

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

Tili-toli projekt

2014.05.15. 16:38 Por Cicus

Tavaly láttam két alkalommal Jehova Tanúi Manhattan project-ét. Azóta csak most, múlt hétvégén pillantottam meg egy ilyen taligát, pedig bizonyos ok miatt folyton figyelem, vajon mikor látom meg őket.

Igaz ez csupán szerény három alkalom, de mindhárom megegyezett abban, hogy nem volt sehol egyetlen érdeklődő sem a kicsi kocsi körül. Igazából szegény ige hirdetők nem különböztek semmiben a többi buszra várakozótól, olyanok voltak, mint akik épp költözködnek és viszik magukkal a kis motyójukat.
Persze lehet mindhárom esetnél éppen üresjárat volt, mikor én láttam őket. Viszont néhány nappal később pont megjelent a jehovatanui.blog.hu-n ezzel a projekttel kapcsolatban egy bejegyzés, ami szintén azt támasztja alá, hogy ennél a projektnél sűrűn van üres járat.

Kicsit mindig sajnáltam a tanúkat. A házról-házra csengetgetés, a tömegközlekedésen, utcán való leszólítgatások, most ez a "kocsikázás"... A kéregetőket, az utcai árusokat és hasonlókat juttatja eszembe, akiket szintén szoktam sajnálni. Örülök, hogy nekem nem így kell élnem. Persze bennem nincs is mersz ilyenekre. Még ha bajban vagyok is nehezen kérek mástól segítséget, nem még hogy leszólítgassak vadidegeneket az utcán, tömegközlekedési eszközökön... Persze van akit meg pont ez éltet. Hogy leszólít ismeretleneket. Van aki pénzért, van aki azért, mert azt hiszi, hogy ezzel Istennek végez szolgálatot. ("...jön idő, hogy aki öldököl titeket, mind azt hiszi, hogy isteni tiszteletet cselekszik." János 16:2)

Azért mégiscsak elszomorít, mikor tanúkat látok. Olyan két-három hónapja biciklivel siettem valahova, mikor egyik utcában megpillantottam két nőt. Egy ház falánál húzódtak meg, ahol a járdát az úttól magas, bokorszerű növényzet határolja el. A biciklim adott valamilyen hangot, amiatt vettek észre, de úgy összerezzentek, mintha nem is tudom, börtönszökevények lettek volna. Bár nem láttam náluk folyóiratot és az időjárás, illetve nemi hovatartozásuk miatt (múltkor láttam egy apácát, nála egyértelműen el tudtam dönteni a ruhájából, hogy hívő, Jehova Tanúinál viszont a nőknél ezt első ránézésből nem lehet ilyen könnyen eldönteni) sem tudtam eldönteni vajon tanúk-e, valahogy mégis meg voltam róla győződve, hogy tanúk és házról-házra járnak épp. Két nő (a tanúk kettesével házalnak, plusz a szántóföldi szolgák jelentős része nő nemű), ahogy összerezzentek, az a félelem a szemükben... amúgy csak most gondolkodtam el jobban azon, vajon miért rezzenhettek össze, mikor megneszeltek. Lehet az is, hogy ki nem állják a házalást, hiszen tisztában vannak azzal, hogy sokan hogy reagálnak arra, ha valami házaló keresi fel őket az otthonukban. Lehet már fenyegették is meg őket. Egyik családtagom mesélt többször is olyat, hogy prédikálás közben megfenyegették a vele prédikálót. De mondta is, hogy meg is érti, hiszen a "munkatársai" sokszor túllőnek a célon. Hiába mondják nekik, hogy köszönik nem kérnek a térítésből, ők csak "öldöklik" a kiszemelt világit. Harmadrészt pedig lehet azért is rettentek meg, hogy talán egy tanú, volt tanú, vagy olyan látta meg őket, aki ismeri valahonnan Jehova Tanúit és nem azt látja, hogy buzgón szántják a "megműveletlen területet".

Lelkileg rettenetesen megterhelő a házalás, leszólítgatás, pláne egy olyannak, mint mondjuk én. Jehova Tanúinál viszont kötelező prédikálni a szervezet tanait, mondván csak így tetszel Jehovának, csak így részesülhetsz megmentésben, csak így találkozhatsz elhunyt szeretteiddel egy földi paradicsomban, stb.
Nekem nagyon rosszul esik amit látok, mikor belenézek egy tanú szemébe, aki áll "magányosan" a kis taligája mellett, vagy megtörve rója az utcákat. Néha mosolyognak, de ha jobban megfigyeled látni, hogy nem igazán szívből jövő az a mosoly. Keserű mosoly. Muszáj mosoly. Mosolygok, mert ép ésszel már nem bírom mosoly...

Még régebben amúgy az jutott eszembe, hogy Jehova Tanúi is, mint sok vallásos ember gondolja azt, hogy az istenük miatt üldözik őket. Pedig igazából nem az isteneik miatt, hanem az embereik miatt. Ahogy mondják, a pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve. Sok szerencsétlen sorsú tanú puszta jószándékból, illetve attól a gondolattól vezérelve, hogy "isteni tiszteletet cselekszik", öldökli a "világiakat" a szervezet embereinek utasítására. Aztán persze rajtuk csattan az ostor.

Azt hiszem talán nem is olyan hülyeség ez a tili-toli taligás újítás. A tanúknak sem annyira stresszes a kis taliga mellett álldogálni, az óraszám is gyűlik, és a járókelőket sem nyaggatják úton-útfélen a világvégével és az örök élettel.

15 komment

Címkék: Jehova Tanúi Manhattan project

A bejegyzés trackback címe:

https://hitem.blog.hu/api/trackback/id/tr46169675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.05.16. 09:57:11

Érdekes, hogy régebben is volt ez a fajta "munkálkodás" (utáltam ezt a szót), de akkor nem nagyon helyeselték. Én próbáltam és nekem jó élményeim voltak: sokan odajöttek érdeklődni, többen kezdtek bt-ket is. Ma már más a helyzet a prédikálással, de úgy tűnik, a tesók nem nagyon bánják, elvannak, beszélgetnek a toli-kocsik mellett. (bár én már láttam érdeklődőket is egyszer-egyszer velük beszélgetni)

Bennem nincsen ilyen értelemben szánalom irántuk, hiszen ha ezt akarják csinálni, az ő dolguk. Amúgy is a szánalom különbözik az együttérzéstől. Szerintem.

Ezért nem értek egyet azzal a mondatoddal, mely kissé lekezelő, lenéző hozzállást mutat ezek iránt az emberek iránt: "A kéregetőket, az utcai árusokat és hasonlókat juttatja eszembe, akiket szintén szoktam sajnálni. Örülök, hogy nekem nem így kell élnem." (Lukács 18:10-14)
De te tudod. Biztosan sok sérelem ért téged eben a szektában, amit még majd egyszer helyre kell tenned magadban.

"Lelkileg rettenetesen megterhelő a házalás, leszólítgatás, pláne egy olyannak, mint mondjuk én."
Érdekes, én nem találtam lelkileg megterhelőnek a prédikálást, de legtöbbször nem is engedtem, hogy beleszóljanak a módszereimbe az "okosok". De nem vagyunk egyformák.

nicku · http://kharapisztisz.blog.hu/ 2014.05.16. 21:02:45

@karalabe4: Valahogy nekem is ez a véleményem ezzel a poszttal kapcsolatban. Nekem se volt lelkileg megterhelő a prédikálás, sőt, büszke voltam ha az utcán megnéztek a hosszú szoknyámban, mert akkor tudtam, hogy tudják, hova megyek. Szívből csináltam. Igaz, ilyen kocsi mellett soha nem ácsorogtam.
Por Cicus, írod, összerezzentek a testvérnők, amikor megláttak. Hát, nem is tudom, a Tanúk nem igazán félnek ennyire az emberektől. Szerintem beképzeled. Jártál egyáltalán házról házra? Neked csak azért lehetne megterhelő, és úgy gondolom csak akkor az, ha nem hiszünk abban amit csinálunk.

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.05.18. 10:43:10

@nicku:
Igen, sajnos - most nem Por Cicusra gondolok - sokan vannak a Tanúk között, akik nem szívből tették a Tanú-létet, hanem valamilyen kényszeredettségből. Talán mert mint gyerekek ebben npttek fel, és nem volt erejük vagy merszük kiállni maguk mellett, amikor már nagyobbak voltak, vagy éppen pont azért csatlakoztak be a Tanúk közé, mert ebben a közegben érvényesülési lehetőséget láttak a maguk számára, így a 'prédikálás' csak egy kellemetlen feladat volt számukra, amit el kellett játszaniuk, hogy 'hiteles'-nek tűnjenek mások előtt.
Ez így valóban lélekromboló lehet, és néhány exTanú ezért is nehezen épül fel az átélt tapasztalataiból, mert ezek a dolgok visszaütnek, hiszen a lélek nehezen viseli az önbecsapást.

Fura, de én sosem hittem a társulatilag jövendölt világvégékben (mármint az ezzel kapcsolatos dátumokban), ezért ebben a vonatkozásban nem érzem magam becsapva sem. Sőt a prédikálás abban segített, hogy szellemi tevékenységre koncentráljak. Ma már persze látom ennek a hátulütőjét, de akkor ezt senki sem tudta volna megmagyarázni nekem, mert magamnak kellett rájönnöm az átélt tapasztalatokból.

Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt) · http://zsotza.blogspot.com 2014.05.19. 22:10:58

Szép, szomorú, jó Post: köszönöm!
Egyáltalán a "régi" házról-házra "munkálkodás" létezik még Jehova Tanúinál, vagy rájöttek az Őrtorony Társulatnál, hogy a XXI. században nem lehet I. századi módszereket erőltetni minden "hírnökre"...?

Én már 19 éve vagyok távol A Szervezettől -nincs nosztalgiám-,így lassan jutnak el hozzám az új "világosságok".

Por Cicus 2014.05.20. 16:10:14

@karalabe4: Azaz, munkálkodás. :)
Úgy érted régen is volt Manhattan project, vagy legalábbis hasonló? Én tavaly találkoztam először a dologgal.

Igen, helyesebb lett volna úgy írnom, hogy Lelkileg rettenetesen megterhelő tud lenni a házalás...
Mert tény, hogy van, aki élvezi. Viszont azt is elfelejtettem írni, hogy családtagom is, bár nagyon sikeres volt a prédikáló tevékenysége, már legalábbis annyira, hogy vele legalább szóba álltak, vagy legalább elvették a folyóiratokat tőle, meg sose fenyegették meg, ennek ellenére nem szeretett prédikálni járni. Szóval bár sikeresebb volt, mint a munkatársai, neki is megterhelő volt. Mint ahogy írtam is, hogy én sem vagyok olyan beállítottságú, nekem is terhes lenne. De ahogy írod is, nem vagyunk egyformák.

Azt, hogy örülök, hogy nem így kell élnem, félreértetted. Nem tudok jól fogalmazni, vagy nem tudom. :) Szóval nem lenézésből örülök, hanem ahogy írtam utána, még ha bajban vagyok se merek segítséget kérni. Nem merek másokat megszólítani. Biztos komplexusos vagyok, meg nagyon alábecsülöm magam és azért. Szóval ezért örülök, hogy nem így kell élnem. Elég hamar feldobnám a talpam az utcán, mert nem mernék kéregetni, vagy parkolókban öveket, zoknikat vagy bármit árulni. Vagy bármi bajba kerülök, nem merek akkor se segítséget kérni. Ugyanez van a saját igazammal. Attól, hogy meg vagyok valamiről győződve, nem érzem azt, hogy másokra rá kell tuszmákolnom, mert sose tudhatom. Tévedhetek is. Meg az is eléggé bennem van, hogy sepregessen mindenki a saját portáján.
Ettől független persze tudom milyen az, amikor úgy érzi az ember, hogy valami csodálatos dolgot fedezett fel és szeretné világgá kürtölni, szeretné, ha mások is részesülnének abban az örömben, amit ő érez. :)

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.05.20. 16:40:23

@Por Cicus:
Pedig már volt ilyen korábban is, csak Manhattan projekt-nek hívták :)
Nem most találták fel a spanyolviaszt és nem is ők, csak fura volt nekem is, hogy ezt most akkora dobra verik, a 90-es években meg "tanácsokat" osztogattak a köf-ök azoknak a tesóknak, akik ilyesmiben részt mertek venni. Mondván, hogy a folyóíratok nem az aluljárókba valók! Ezek szerint mégis?
Ha a nagytesó azt mondja, akkor mehet....

Igaz, az első századi keresztények példáját emlegetik állandóan, amely közösségben a Szellem működése valóságos volt, hiszen nem zárták be diliházba Pétert, mert egy állatokkal teli nagy lepedőt látott látomásban, melyről aztán arra következtetett, hogy a pogányok előtt is meg kell nyitni a kereszténységet....
Más szavakkal: ami működött, azt hagyták jóvá, nem pedig amit az okosok megmondtak felülről. A 90-es években többen is szóvá tettük, hogy az utcai tanuskodásnak ez az álldogálós formája igenis működik, nem erőszakos (nos, feltéve, ha a tesókák nem szórtak átkokat a járókelőkre...)....Ha lett volna egy kis sütnivalóm, akkor már ezekből a baromságokból éppenséggel gondolhattam volna, hogy az a bizonyos "égiszekér" nem a valódi Szellem utasításait követi, hanem inkább egy patriarch marketing-stratégiát.
De hát nem volt, és így jártam:)

A világgákürtöléssel az a bajom, hogy a tesók nem az örömükkel teszik ezt, hanem a végítélettel, aminek nem éppen ugyanaz a hatása van. De azért értem, amit mondasz a prédikálás megterheléseiről. Nyilván senki sem repes örömében, amikor valamibe sokat áldozott, aztán úgy érzi, lehúzhatja az egészet a klotyóba, mert csupán egy sziszifuszi munkát végzett...Ebből szerintem mindannyian felszabadultunk, amikor abbahagytuk a prédikálást.

Számomra azonban a prédikálásnak létezett egy sokkal mélyebb dimenziója, ami hihetetlen megelégedettséggel töltött el, az emberek reagálásától (és az óraszámoktól) teljesen függetlenül. Ezért nem tudom úgy kiértékelni a JT múltamat, hogy rám erőltették volna a prédikálást. Sőt igazából, a prédikálásba fektetett erőfeszítéseimből egy hatalmas többletenergia keletkezett, aminek most hasznát veszem. Csak erre akartam utalni. Természetesen én sem szerettem a prédikálás minden formáját, bármikor, bárkivel, ezért meg tudom érteni, ha valakinek elege van belőle.

Por Cicus 2014.05.20. 16:44:45

@nicku: Na látod ez nagyon jó, hogy írod a hosszú szoknyát! Nem tudtam mi zavart anno abban a két nőben. Hiába nem láttam náluk folyóiratot, mégis inkább afelé hajlok, hogy tanúk voltak. A hosszú szoknyájuk! Nem véletlen kérdik a rendőrök is, ha valami történik valahol, hogy a környékbeliek nem tapasztaltak-e valami furcsát. Ez nem illett a képbe. Bár írtam, hogy nem tudtam eldönteni ruhájuk alapján, hogy tanúk-e, most belegondolva, nálunk a környéken nem szokás hosszú szoknyában járni. Pláne olyan időjárási viszonyok mellett, ami akkor volt, mikor láttam őket. Itt mindenki általában nadrágban jár, még a nők is. Vagy ha szoknyában, akkor nem olyanban, ami túl keresztényi. Amilyen szoknyát a tanúk felvehetnek, olyanban a környékünkön max az öregek járnak, de ők nem voltak olyan öregek. Plusz az, hogy két nő. Olyan korú nők, mint akiket láttam, errefelé nem szoktak kettesével mászkálni, ácsorogni.
Ettől független persze nem is tagadtam, lehet nem tanúk voltak. :)

Viszont az is eszembe jutott, hogy attól, hogy nem volt náluk folyóirat, még lehettek tanúk. Egyszer régebben mesélte egyik családtagom, hogy a házról-házra alkalmával mondta a "munkatársa", hogy tegye el a folyóiratokat a táskájába, majd csak akkor vegye elő, ha sikerül beszélni a házigazdával...

Én különben gyerekkoromban csöppentem ebbe a dologba, talán emiatt se tetszett az egész, szóval nem igazán jártam prédikálni. 1-2 alkalommal kísértem el szüleim, vagy akik jártak hozzánk Biblia tanulmányozásra, de nem értettem minek kell zargatni az embereket. Úgy éreztem rájuk erőltetjük a dolgaink. Az fel sem merült bennem, hogy mi is így ismertük meg őket, de lehet azért, mert elég hamar az volt az érzésem ezzel az egésszel kapcsolatban, hogy valami rosszba keveredtünk.

Szóval részben tényleg azért volt megterhelő, még ha nem is csináltam sokat, mert nem hittem benne. Nem láttam értelmét. Illetve nem éreztem azt, hogy helyes, amit teszünk. Másrészt én olyan fajta vagyok, hogy sokszor még akkor sem nyitom ki a szám, ha 100% biztos vagyok az igazamban, szóval számomra ezért is megterhelő lett volna, még ha hittem volna benne is. Gondolom nem én vagyok az egyetlen ilyen ember. Ki milyen beállítottságú...

Por Cicus 2014.05.20. 16:53:52

@karalabe4: Ja, nincs új a nap alatt. :D Minden esetre nem tudtam, hogy régebben is próbálkoztak ilyennel. :)

"De hát nem volt, és így jártam:)"
Én az ilyen esetekben próbálom azzal vigasztalni magam, hogy mindennek megvan a maga ideje. Másrészt lehet okulni, épülni ezekből a dolgokból. Tanulópénz. :) Bár néha elég drága ez a tanulópénz. :s

Nem arra gondolsz, hogy megismerkedhettél különféle emberekkel és tapasztalatokat gyűjtöttél? Mert nekem ez az oldala tetszik az ilyen dolgoknak, mikor idegeneket szólítunk meg. Bár félős vagyok, de érdekel hogyan látják mások a dolgokat és prédikálásnál ez a része biztos tetszett volna nekem.

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.05.20. 16:57:18

@Por Cicus:
"Nem arra gondolsz, hogy megismerkedhettél különféle emberekkel és tapasztalatokat gyűjtöttél? "

Erre is igaz, de nem csak erre gondoltam.
Igaz, drága a tanulópénz, de az is igaz, hogy csak a valóban értékes dolgok érnek sok pénzt. Innen is lehet nézni...

Por Cicus 2014.05.20. 16:58:15

@Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt): Örülök, ha tetszett. :)
Amennyire tudom, még van házról-házra, illetve nyilvános helyeken leszólítgatás, csak most bejött ez a kicsi kocsi is, de épp most írja karalabe4, hogy nincs új a nap alatt. Volt ez régen is, csak nem ilyen néven futott a dolog, meg akkoriban még nem találták olyan jó ötletnek az okosok. :D

19 év... de nem is baj. :)

l.gabi 2014.05.21. 22:53:10

Én úgy tudom, hogy a tili-toli csak "alkalmasok" számára érhető el, akármilyen mezei hírnök nem lehet tili-tolis.
Két részletes email-beszámolót kaptam Budapestről és azt állítják (nem feltétlenül helytálló), hogy ez az óraszámgyűjtésben ideális.
A hatékonysága a házankénti és utcai szolgálattal összehasonlítva nagyjából ugyanaz. Ezt Budapestre értette az email írója.
A másik email szerint a "posztos tanúskodás" előnye, hogy a házanként és az utcán végzett szolgálatnál is tudják kikkel beszélnek, csak itt nincs ideges elutasítás. Bőven van olyan, hogy minden 4. órában kerül sor egy komolyabb beszélgetésre, ami a posztos szolgálatnál is megtörténik. Ő is azt kifogásolta, hogy akárki nem vehet benne részt.

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.05.22. 09:05:14

@l.gabi:
Ebben nem feltétlenül értek egyet a panaszossal, mert ugyan első ránézésre diszkriminálásnak tűnhet a dolog, de talán ezzel az eljárással valamennyire kiszűrhető lehet az, hogy kik állnak kinn az utcákon a Tanúkat képviselve.
Régebben elég sok probléma volt abból, hogy a legaktívabb prédikáló tagok a "nyuggerek" csoportjai voltak, akiknek rengeteg idejük volt, és napközben teleszórták erőszakos, átkozódásaikkal teli "igehirdetésükkel" a város közterületeit.
Amikor egy házigazda megtudta, hogy JT-k vagyunk, akkor rögtön erre a sztereotípiára asszociált. Persze senkit nem kell ítélgetni, mindenki úgy prédikált, ahogy tudott, de azért a rosszszabású öltönyökbe öltözött, szájszagú, valóságos beszélgetésre képtelen "prédikáló-gépek" nem annyira számítanak jó cégérnek a vallásos marketing szempontjából sem.
Természetesen megértem a panaszos oldalát is, csak arra akartam utalni, hogy létezik egy másik nézőpont is.

l.gabi 2014.05.22. 20:54:07

@karalabe4: Tényleg, emlékszem is ilyenekre, csak már annyira rég volt, hogy ez az érv nem jutott eszembe.
Gondolom a két forrásomnak sem, mert ők azt sérelmezik, hogy nem akárki gyűjthet ilyen módon órákat.

karalabe4 · http://eletazortoronyutan.blogspot.com/ 2014.05.22. 21:44:50

@l.gabi: "...hogy nem akárki gyűjthet ilyen módon órákat."
Valószínűleg erre ment ki a sérelem. Ezt a logikát sosem értettem valahogy, addig, amíg nem olvastam a blogokon, hogy mennyien mentek rá az óragyüjtésre, és milyen takikákat használtak ehhez. Számomra úgy tűnt, hogy valaki vagy csinál valamit vagy nem, de az, hogy 'úgy teszünk, mintha úgy nézzünk ki, mint aki dolgozik', nem igazán jött be soha. Azt sem értettem, hogy valaki csak az 'örökéletért' prédikál?
De a blogokból megértettem, hogy a gyülekezeti ranglétrán való előrejutás érdekében (ami egyfajta értékességérzetet és mások feletti hatalmat adott), még a gyűlölt prédikálást is hajlandóak voltak elkövetni egyesek. Persze annak is a könnyebb végét próbálták megfogni: olyan tevékenységgel, ahol órát lehet gyüjteni. Hát nem csoda, ha ki vannak akadva, ha nem mehetnek tili-tolizni....
De lehet, nincs igazam.

l.gabi 2014.05.22. 23:11:02

@karalabe4: én ebben a témában inkább elhallgatok, hátha majd egy nálam jobban érintett is megszólal :)
süti beállítások módosítása