HTML

Honnan is tudhatnánk?

Jehova tanúiról, amilyennek megismertem a Szervezetet.

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

Jehova tanúi, filmekben

2015.10.21. 01:17 Por Cicus

Időnként eszembe jut, hogy mikor még gyerekként jártam gyülekezetbe, hányszor hallottam jókat Jehova tanúiról. Úgy értem az összejövetelek alkalmával újra és újra előjött, hogy Jehova tanúit mindenki jó embereknek tartja. Akkoriban még az volt a tanítás, hogy minket tanúkat a világiak szeretnek, tisztelnek, megbecsülnek.
Azóta visszagondolva, én nem így látom.

Az egyik tévécsatorna vetíti az Egy rém rendes család című sorozatot. Néhány hete az egyik részben épp a Halloweent tartották. Azzal kezdődött, hogy Peggy felvázolta Budnak, mit is fognak csinálni Halloweenkor. Körbejárják a szomszédságot, és többek között Mr. Groverhez is becsengetnek. Ám hozzá többször is. Mikor kérdi Bud, hogy miért, Peggy azt válaszolja, hogy azért, mert Mr. Grover nem hisz a Halloweenben, mivel ő Jehova tanúja. Had tudja csak meg, milyen érzés is, ha újra és újra becsengetnek hozzá.
Akit érdekel, a 8. évad 7. része ez. De már az 5. évad 5. részében is felbukkannak a kedves testvérek:

Eredeti szöveg: "Well, I hope that's a Jehovah's Witness. Wanting to discuss hours of philosophical observation." Magyarul így volt szinkronizálva: "Remélem valami Jehova tanú... aki órákon át szeretne a szemmel verésről vitatkozni."
Az ajtóban végül nem tanúk álltak, ám a baseball ütő ebben a részben is sokat elárul arról, mennyire is szerették, becsülték már akkor (1990 október 21 - kereken 25 évvel ezelőtt!) a kedves testvéreket... 
Aki tud angolul, annak ajánlom még olvasásra a videó alatti hozzászólásokat is.

De van egy 1993-as film is, a Tökéletes világ. Mikor én ezt a filmet láttam, még gyerek voltam. Éppen akkoriban kezdtünk gyülekezetbe járni, még teljesen új volt a tanúk (tökéletes) világa számomra, ráadásul naiv gyerekként őszintén elhittem minden szavukat. Így mikor láttam ezt a filmet, fel voltam háborodva, úgy éreztem rossznak állítják be a tanúkat.
Mai, tapasztalt fejemmel persze már másképp látom. Mindenkinek nyugodt szívvel ajánlom ezt a filmet, még tanúknak is. A film egyébként nem Jehova tanúiról szól, de tökéletesen példázza, hogy sokszor nem is olyan rosszak a "rosszak", sőt...

Van egy 2013-as film is, a Mocsok, amiből sokszor eszembe jut az a jelenet, amiben a két rendőr becsenget egy fickóhoz, mire az kérdi, hogy kik ők, erre a válasz: "Jehova kib@szott tanúi!" Ezt a filmet már nem ajánlom mindenkinek, hiszen eleve 18+ besorolású, másrészt olyan dolgokról van benne szó, amit nem feltétlen tud mindenki átélni, megérteni. Csak annyiban kapcsolódik ide, hogy ebben a filmben sem jó színben tüntetik fel a tanúkat.

De az évtizedek során több filmben, sorozatban is szóba kerültek Jehova tanúi (és más házaló hittérítők, pl.: mormonok), ám érdekes módon mindenhol negatív töltetű a felemlegetésük. Általában vagy úgy említik őket, mint a mindenki által ismert és idegesítő házalókat vagy pedig olyankor, ha az, akihez becsengettek, el akarja titkolni a ház többi tagja elől, hogy ki csengetett, ezért inkább azt hazudja, hogy Jehova tanúi azok. Ha jól emlékszem egy magyar filmben is elsütik ezt a dolgot.
Vagy van, hogy egyszerűen a házaló hittérítők orrára csapják az ajtót.

Gyermekként, naivan mikor meghallottam filmekben, hogy Jehova tanúit emlegetik, eleinte oda sem figyeltem, hogy milyen értelemben vannak megemlítve, egyszerűen csak örültem neki, boldog voltam, hogy ismernek minket.
Később, illetve mikor egyértelműbb volt, hogy a tanúkat nem szeretetből emlegetik, elszomorodtam, rosszul esett.
Mostanra viszont már teljes mértékben megértem, hogy miért nem népszerűsítik őket egy filmben vagy sorozatban sem. Az internetről nem is beszélve.
Éppen ezek miatt az állomásaim miatt, teljesen megértem azokat a tanúkat, akik hasonlóan éreznek, mint én gyerekkoromban. Csak arra tudok mindenkit buzdítani, hogy ne legyenek olyanok, mint én voltam. Ne azt érezzék, hogy a világ ellenük van, mert ez sajnos nem igaz. Egyszerűen ők kívülállóként könnyebben észreveszik a visszásságokat, de emiatt nem szabad neheztelni rájuk. Helyette hátrébb kell lépni néhány lépést és észrevenni azt, ami mindvégig ott volt, pont az orrunk előtt.
"És megismeritek az igazságot, és az igazság szabadokká tesz titeket." János 8:32

10 komment

Címkék: média filmek látszat óvatosság Jehova Tanúi

A bejegyzés trackback címe:

https://hitem.blog.hu/api/trackback/id/tr398007911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

l.gabi 2015.10.21. 06:34:51

Egy ideig én is gyűjtögettem a Tanúkról említést tevő filmeket, csak egy idő után feladtam, mert túl hosszú lett a listám :)

A Csúcsfejek c. filmben a nyomozók úgy mennek be az idegenekhez, hogy Tanúnak adják ki magukat és prédikálnak nekik a világ végéről.

A Nagy szemek c. filmben a női szereplő JT lesz.

Eddy Murphy egyik filmjében (amikor inkognítóban lévő trónörököst játszik) a hirtelen ajtózárást azzal magyarázza meg az egyik szereplő, hogy "csak Jehova Tanúi" - mintha rájuk csapni az ajtót megszokott eljárás lenne.

Az egyik nagy kedvencem egy 15 perces kisfilmet csinált egy álomképből. A szekta a világ végét várta, csoportos öngyilkosság történik majd kopogtatnak Jehova Tanúi. Sajnos a megvalósítás végére már moromonok lettek, mert a szabványos megjelenésük miatt ők jobban azonosíthatók hittérítőként. A film talán soha nem lesz meg magyarul, de kifejezetten Tanús-élmények szülték. A film egy sorozat köré épül, amelyben egy ideálisnak látszó, édeni társadalmat megmérgez a sok hazugság és a sok titkolt csúnya dolog. Ez a sorozat (rossz magyar fordítás során a "Hazug csajok társasága" címet kapta, de eredetileg "kicsiny kis hazugságok" jobb lett volna) már elindult magyarul, de nem ment végig, pedig több évada van és már az utolsó résznek is vége lett a nyár végére. Ha valaki Tanú-szemmel nézi, sok meglepetés érheti, csak az eladhatóság miatt nagyon sok és díszes csomagolást kapott az eredeti üzenet.

A Célszemély c. filmsorozat sok része Brooklynban lett felvéve, nem egyszer a szervezet elhagyott épületeiben.

Spielberg is forgatott egy kémfilmet Brooklynban, többször a szervezet egykori épületeit használva, de annak sincs Tanús vonatkozása.

Így hirtelen ennyi jutott eszembe.

l.gabi 2015.10.21. 06:50:09

Tökéletes világ: én is gyerekként láttam, de valamikor 2000 körül. Nagyon meglepett, hogy megjelentek benne Jehova Tanúi (mint a kisfiú édesanyja gyülekezete).

Mocsok: ahogy írod, nem mindenkinek ajánlott, főleg annak nem, aki nem képes és/vagy nem akar szimbólumokat értelmezni. Egyébként szerintem a film nagyon jó, Tanús vonatkozása pont annyi, amennyit írtál. Ha valaki rajong a filmekért, akkor döbbenetesen jó.

2015.10.22. 08:53:06

:-) A "végre péntek" című film így kezdődik:

www.youtube.com/watch?v=2JthxQZBRdA

Meg van "a hit fogságában" is, ami egy Tanú lányról szól:

havannacsoport.hu/index.php/kereszteny-uezenetu-filmek/a-hit-fogsagaban-to-verdener

Por Cicus 2015.10.29. 03:58:32

@l.gabi: mikor írtam ezt a bejegyzést, találtam egy oldalt, ahol több műsor is fel volt sorolva, amikben emlegetik Jehova tanúit vagy a mormonokat. Sajnos nem mentettem el és ide se linkeltem azt az oldalt, mivel úgy gondoltam, bármikor újra meglelem majd. Tévedtem. Itt keresem már fél órája és nem találom. Viszont találtam egy ilyet:
www.jehovahs-witness.com/topic/102547/mention-jehovahs-witnesses-popular-entertainment?page=4
Amit a Reno 911-nél írnak, azon jót nevettem. :)
Mindenesetre tényleg érdekes, hogy a saját propaganda filmjeiken, kiadványaikon kívül nincsenek népszerűsítve. De persze, nem véletlenül.

Por Cicus 2015.10.29. 04:06:16

@Marci kérdez: ez a Végre péntekes részlet annyira tipikus! Ilyenről az egyik, szerencsére már nem tanú, családtagom is mesélt. Mikor jártak prédikálni sokszor reagáltak így a prédikáló társai, ha elutasították őket. Valahol persze érthető az ilyen reakció, de azért kiábrándító.

A hit fogságában-t még nem láttam, de meg fogom nézni. Most csak beletekertem és pont egy olyan részletet láttam, ami már régebben is sokat foglalkoztatott, de ma pont újra gondolkoztam rajta: az, aki mindig is tanú volt, ebben nőtt fel és nem tájékozódhatott más vallás és úgy általában a világgal kapcsolatban, az honnan tudja, hogy jó helyen van? Hiszen nincs viszonyítási alapja. Csak azt tudja, amit megtanítottak neki, amit belé sulykoltak, ami lehet igaz, de ugyanúgy hamis is. Nem tudhatja, míg meg nem vizsgálja.

l.gabi 2015.10.29. 06:09:34

@Por Cicus: a link klassz, köszi :)

l.gabi 2015.10.29. 06:43:13

@Por Cicus: Kérdezted Marcit, hogy aki a szervezetben nőtt fel, az honnan tudja, hogy jó helyen van - erre tudok válaszolni a saját élményeink alapján. Azért többes számot írok, mert a bátyám is ebben a helyzetben volt.

Nálam úgy történt, hogy mivel mindig is "igazságként" meg "Isten népe"-ként utaltak a szervezetre, ezért ez volt a természetes. Bármilyen inger ért, elkönyveltem úgy, hogy ebbe a képbe lehessen illeszteni.
Például amikor elég korán észrevettem, hogy ellentét van a gyülekezetben elmondottak és a valóság között, akkor nem botránkoztam meg, hanem azt hittem ezt így kell csinálni. Vagyis a gyülekezetben mondjuk az áhítatos szövegeinket, a valóságban meg éljük a saját kis életünket.
Amikor hallottam a "hitehagyott propagandát", arról sem kapcsoltam, hogy ez "ellenünk szól", hanem az állandó belső megújulás természetes részeként azonosítottam (megjegyzem azt is, hogy a kritikus hangokat már 10-12 évesen hallottam és nem kiközösítettektől, hanem a szervezet akkori prominenseitől, így nem tűnt semmiképpen sem ellenségesnek).

Ezt az ellentmondásos helyzetet azért kezelte így szerintem az agyam, mert a tanítások valósággá válásának a lehetetlenségét a saját belső gondolataimban is átéltem. Tudtam, hogy a gyülekezetben és a prédikálások során mondott kijelentések nem lehetnek valóságosak teljes mértékben, illetve az egyéni körülmények módosítják a megvalósítást és ez így rendben is van.

Ami bennem végig kínzó kérdésként élt:
- soha nem lehetek biztos a megmentésemben, mert állandóan kétséges az Isten előtti helyeselt állapotom: miben különbözik ez az örök gyötrelem tanától? A teljes életemre szóló bizonytalanság a saját életidőmet tekintve tulajdonképpen egy örök gyötrelem - hiszen nem tudok nem elbukni.
- Isten 1919-ben kiválasztotta melyik az igaz vallás: 1919-ben éppen elbukott állapotban voltak és kevesen, ráadásul azt a hamis tant prédikálták, hogy 1925-ben eljön a vég: mi van azokkal a vallásokkal, melyek 1919 és 1925 között alakultak meg vagy éppen 1925 utáni években és nem tudták komolyan venni Rutherfordot?
- a letagadott végidő-dátumok is kínoztak, hiszen tudtam miket mondtak (1975-ről a családon belül is sokat hallottam, az 1990-es évek elején történt várakozásra is emlékszem, amit a nemzedék kivezetése ölt meg).
- a vének hogyan minősíthetők pásztoroknak, amikor az általam ismert vének erre alkalmatlanok voltak? Igazat megvallva rendszeresen szembesültem azzal, hogy a vének a komoly pásztorkodástól menekülnek, mert nincs hozzá több tudásuk, mint másnak. Később, amikor egy ilyenféle képzést elkezdtem, már a 3. napon ráébredtem, hogy ezek az emberek (az általam ismert vének) semmit nem tudnak az emberi viselkedés és gondolkodás működéséről. Ezért akkor kerül valaki igazán veszélybe, ha "segítenek" neki. A tapasztalataim mindenféle Őrtorony-szöveget felülírtak (más területen is, de ez nagyon megrendítő volt).

A bátyám esetében nem tudok mindent rekonstruálni és most elég nehéz lenne őt megkérdeznem. Nála nagyon más volt a helyzet, mert a világi osztálytársak és tanárok, a sok-sok film azért elég egyértelmű üzeneteket fogalmazott meg a világról és a szervezetről. Azon keresztül ő megértette, hogy más vallások is léteznek, akik nagyon mást gondolnak például a bibliai számolgatásról. Nála ez semlegesítette a szervezet dörgedelmeit, leperegtek róla. A kötelező lépcsőket meglépte, tehát hírnök lett majd megkeresztelkedett, törekedett egy ideig a szervezeten belül kiépíteni a baráti köreit, de szerintem sokak szerint rossz társaságra lelt, mert ezek a barátok "nem maradtak hűségesek".

Mindkettőnk esetében lezajlott egy értékelési folyamat. Anélkül, hogy komolyan belemerültünk volna más hitrendszerek vizsgálatába, eltérő módon, de ráébredtünk a neveltetésünkkel kapott hitrendszer furcsaságaira.

Por Cicus 2015.11.09. 12:26:54

@l.gabi: örülök, hogy ezeket leírtad. Én is erre jutottam, főképp azok után, hogy az utóbbi hónapokban láttam ismeretterjesztő filmeket az agyról. Érdekes, hogy az ember nem is tud róla, de sokszor a saját agya hazudik neki. Ehhez jönnek még az érzelmek, úgyhogy nem csoda, hogy sokszor észre sem vesszük, fel sem fogjuk az igazságot, valóságot.

Por Cicus 2015.12.18. 17:26:21

@l.gabi: Néhány napja, a magát Jehova tanújának nevező családtagom mutatta épp:
youtu.be/fkx1AeICpWo?t=4m50s

Meg ez jutott még az eszembe most:
www.youtube.com/watch?v=-wZmCN_CPek :D

l.gabi 2015.12.19. 22:07:38

@Por Cicus: Mindkettő jó :)
A válogatás teljes egészét megnéztem és nagyon jót szórakoztam rajta :)
süti beállítások módosítása